iEye - nästan som en optiker

När Cissi Forss inte ägnar sig åt sitt skådespeleri cosplayar hon som E.T. i iEyes reklam.

Vi som tillhör den skumögda populationen kan knappast ha missat att en ny lågpriskedja har kommit, där varje glad svenne kan köpa sig ett par nya flaskbottnar billigt. Är de något att satsa på, eller bara en fluga på linsen? Svennigt undersöker närmare!

De kallar sig iEye, eller ïeye, som de stiliserar det i sin logotyp. Det första jag reflekterar över är hur udda hela deras marknadsföring och varumärkesprofilering känns. Exempelvis deras reklam med Cissi Forss där hon står och klickar med ögonen. Mer om deras marknadsföring längre ner.

Det är hursomhelst uppenbart att de vill vara ungdomliga, hippa och fréscha. Och Äppel-generationen dras väl till allt som inleds med ett "i" i början. Ironiskt nog så har namnet "iEye" redan används i parodisyfte, av brittiske komikern Stephen Fry. Kanske är det av rädsla för varumärkesintrång hos det allsmäktiga äpplet man därför valt att istället skriva loggan ïeye.

Stephen Fry driver med Apple i denna parodireklam för ett helt annat "iEye".


På papperet känns kanske iEye också som ett klatschigt namn. Förutom parodivideon ovan delas det även av delas av en jamaicansk soulartist, så kanske hade man tjänat på att kolla hur "ledigt" namnet var för att vara lättsökta på nätet och inte riskera att blandas ihop med andra företeelser. 

Vanliga svennebananer som undertecknad blir därtill lite konfunderade över hur de tänkt att deras namn skall låta i svenskt tal. "Iii-Äje"? "Iiii-AJ"? "AJ-AJ"? Inget av det andas någon vidare seriositet, när det yttras i tal, utan får det mer att låta som en leksaksaffär.

"Ah, nya brillor, ser jag! Var har du köpt dem?" ... "Vadå aj-aj? Svider det eller?"

Lågpris med eller utan krusiduller?

Här på den lokala orten har iEye just nu ett slagkraftigt öppningserbjudande där den nya optikern lovar kompletta enkelslipade brillor för 995 pesetas och progressiva diton för cirka det dubbla (1995 kr).

Det låter kanske inte direkt snorbilligt för någon som inte är insatt kring optiker och redan äger ett par glajjor på recept, men alla som behöver mer än glasögonen på Ica eller macken vet att de stora kostnaderna ligger i glasen och alla slipningar, behandlingar och individanpassningar som krävs. För att inte tala om dyra märkesbågar som ofta kostar mer än glasögonen totalt går för på iEye.

Ett handikapp som är lätt att "casha in" på

Det är förvisso inte speciellt svårt att hitta erbjudanden om glasögon för under tusenlappen från många optiker, men då är det i princip glasögon av komplexiteten som finns att köpa på Statoil man har i åtanke. Alltså ett enklare par läsglasögon eller liknande, kombinerat med den billigaste, fulaste bågen i hela butiken. 

Har man höga styrkor och andra besvär såsom astigmatism krävs betydligt mer jobb, vilket trissar upp priserna något ofantligt. Lägg därtill priset för bågen som många butiker tar ockerpriser för, om de inte tagit fram ett eget sortiment av mer rimligt prissatta galjar för några hundralappar. Många, speciellt mindre optiker, tar istället tillfället i akt att tjäna en extra hacka på dyra "designerbågar" från Gucci, Dolce Gabbana, samt fan och hans moster. Och även om de erbjuder glasögon "från" en tusenlapp, så har många inte en enda båge för under 3000 spänn, som med glas och allt mycket väl kan landa på glasögon i 10 000-kronorsklassen, särskilt för den som behöver progressiva.

Synnedsättning är helt klart ett handikapp som man kan tjäna grova pengar på. Tänk er motsvarigheten för någon som har brutit benet och de tvingats köpa en "designerkäpp" från Armani för 15 papp hos någon privat aktör.

Går i Smarteyes fotspår

På 2010-talet kom för många räddningen i form av Smarteyes. En firma som lät den svenska Hollywood-skådisen Izabella Scop...Scrupco...Scrupelupko vara kedjans ansikte utåt.

iEye kontrar med att ha en annan namnkunnig skådis som "poster girl", i form av Cissi Forss, som man på något vänster har lyckats få att se jättekonstig ut i all sin skyltning och reklam. Eller är det bara jag som tycker att de fått henne att likna en utomjording

De som har lite koll på foto kan förmodligen också se att man har fotat henne på nära håll med ett vidvinkelobjektiv, något som sällan ger ett speciellt tilltalande resultat när det kommer till porträttfoton, då det ger lite skumma proportioner. Vill man ha effekten att något känns nära inpå och påträngande (för att bilderna är tagna just nära inpå) brukar man använda sådana typ av objektiv. Kanske är det det man har försökt uppnå här. Personligen tycker jag det mest känns creepy och ger en viss manisk känsla.

Ovan: Cissi Forss, som gjort misstaget att låna ut sitt praktfulla nylle iEye. Den inflikade bilden till vänster är från deras webbsida där hon används för att demonstrera företagets app, i vilken man kan få olika glasögonbågar ditkluddade på sin nuna. - Det är ju nästan lika bra som att prova bågen i verkligheten. I mobilen ser man ju också om den glider på näsan eller klämmer mot tinningarna...

Jämför även med den högra bilden på Cissi, där hennes ansikte ser mycket mer naturligt ut i proportionerna. iEye borde helt klart byta PR-byrå, eller åtminstone fotograf.


Som jämförelse: bild tagen med ett ultravidvinkligt s.k. fisheye-objektiv. Märk likheterna i hur proportionerna förvanskas av den extrema vidvinkeln, i likhet med iEyes PR-bilder. Med andra ord är de mindre väl lämpade för porträttbilder, då de inte ger de mest smickrande resultaten. 

All inclusive, så att säga

När Smarteyes kom till, hade de ett erbjudande mycket likt det iEye nu har att tillgå; nämligen kompletta glasögon till ett lågt, fast pris, utan merkostnader för extra glasbehandlingar och snofsiga märkesbågar. Valet blev busenkelt för mig då, och nu när Smarteyes tyvärr inte längre har kvar det som gjorde dem bra utan bara har blivit en optiker i mängden som tar extra för varje ytbehandling som behövs, känns därför iEye lite som det nya, gamla, Smarteyes.

Slug prenumerationsplan

Något som iEye och många andra optiker också har kopierat från Smarteyes är även deras prenumerationstjänst, som mer eller mindre egentligen är en slags avbetalningsplan, där man istället för att köpa glasögonen direkt, hyr glasögonen för någon hundralapp i månaden i två år. Skillnaden mellan Smarteyes och iEye är dock att man på Smarteyes automatiskt äger sina glasögon efter dessa två år. På iEye rullar prenumerationen bara på i det oändliga och den som inte har så bra koll kan i praktiken fortsätta betala för samma par glasögon för resten av livet, ungefär som nåt gammalt Netflix-konto man glömt att man startat som tickar pengar år ut och år in. 

Väljer man att prenumerera på brillor från iEye gäller det alltså att vara på sin vakt och säga upp prenumerationen i god tid. Vid avslutande av prenumerationen får man dessutom betala en slant för att behålla glajjorna. Något som också känns lite sniket. Vad skall butiken med ett par gamla slitna glasögon till, som ändå inte passar någon annan?

Prenumeration gick därmed fetbort för mig. Istället var jag inställd på att tjacka ut brillorna direkt. Så efter att ha varit på Smarteyes först och fått ett kostnadsförslag och funnit att brillorna med deras nuvarande prissättning, där allt kostar extra, skulle bli ungefär tre gånger så dyra som vad iEye lovade, var det förstås ett lätt val att gå dit istället, så jag bokade därför tid för synkoll på iEyes webbsida bums!

"Optiker"

Väl på plats på iEye fick jag träffa "optikern" som skulle undersöka min syn. Innan hon satte igång blev jag dock informerad om kedjans koncept, som antagligen var skälet till att de är så billiga. Man har nämligen valt att inte ha några legitimerade optiker som jobbar i butiken överhuvudtaget. Hela synkontrollen görs bara på automatik av en maskin, som spottar ur sig värdena som behövs för att tillverka glasögon, varken mer eller mindre. Först när beställning görs kontrollerar en legitimerad optiker receptet innan det skickas iväg, sas det. Detta antagligen för att säkerställa att tillverkning kan ske utan problem. "Vill du fortsätta ändå?" frågade låtsasoptikern mig och jag svarade resolut "uhmm....jaaaa?"

Det tog inte speciellt lång tid innan mätmaskinen gav ett utlåtande. Detta utlåtande var att glasögon med så knepiga synfel kunde de minsann inte göra åt mig, något som låtsasoptikern inte kunde göra mycket åt mer än att beklaga. Så det var bara att klampa ut igen, snopen med svansen mellan benen. Där slutade således min kontakt med glasögonbutiken. Jag hade i förväg kikat på bågar under ett par tillfällen och även fått lite hjälp, så det var trist att det inte blev något av det, men sådant är livet.

Konceptet faller platt

Hela konceptet och affärsidén faller i och med begränsningarna därmed även lite platt. Vad tillför iEye egentligen om de har samma priser som andra optiker har, för glasögon för enkla synfel? Enda skillnaden är att andra optiker även kan göra mer kvalificerade glasögon till ett högre pris. iEye vänder istället dessa kunder ryggen, för att kunna upprätthålla ett erbjudande som må se attraktivt ut, vid en första anblick, tills man märker att det hela bara är en hägring.

Det är som en bilfirma skulle ha erbjudande om "alla bilar kostar bara 3000 kronor", så visar det sig att de bara har gamla rostiga Volvo 240:or av 1978 års modell att sälja.

Därmed är det inte sagt att iEye inte skulle vara värda ett försök. Har du turen med dig så kanske de kan förse dig med brillor för en billig peng. Men det är just det; de kanske kan. Ha därför inte för höga förväntningar om du vet att du har höga styrkor.

Ett bättre alternativ Statoil-brillor eller näthandeln

Innan Smarteyes hade sin storhet på 2010-talet testade jag på en glasögonbutik på nätet, där man kunde beställa hem provbågar att testa. Jag beställde bågar i flera omgångar och valde med stor omsorg. När det sedan blev dags att beställa ett par sket det sig, då de överskred gränsen för vad de vågade slipa, så det är nackdelen när man inte har möjlighet att träffa en legitimerad optiker som kan göra en mer individanpassad beställning till sliperiet. Det är bra när det är billigt och smidigt handla på nätet, men glasögon är ofta svårt att köpa den vägen, då det kräver mycket individuell anpassning. Alltifrån att justera glasen så att de slipas rätt, men även att bågen sitter rätt på. Så hur mycket jag än gillar att näthandla så är glasögon fortfarande något jag helst köper i butik, där det finns kunnig personal att tillgå. I iEyes fall känns även detta lite tveksamt, då det är vanlig butikspersonal man får hjälp av, som kanske inte har koll på exakt vilka bågar som lämpar sig bäst för de glas man behöver, osv.

För dem som idag använder billiga Statoil-brillor är det förstås en uppgradering att få riktiga brillor slipade på recept. Och jag kan tänka mig att det kan vara, eller tänkas bli, en rätt stor del av iEyes kundsegment. Vi andra får tyvärr fortsätta gå till en riktig optiker.

Optiker eller glasögonbutik?

Summan av kardemumman av detta inlägg är därmed att det är skillnad mellan en optiker och en glasögonaffär. iEye sållar sig mer åt det senare, och fungerar som ett bättre alternativ till att beställa glasögon på nätet eller billiga masstillverkade i dagligvaruhandeln. Det iEye kan hjälpa dig med, likt traditionella optiker, är att välja båge och - förmodar jag - hjälp att justera denna så den sitter skapligt på huvudet. Men har du högre styrkor och kräver mer kompetens som bara en legitimerad optiker kan ge, är de troligen inte rätt ställe att gå till. Men ge dem ett försök och se, de bet mig inte en endaste gång när jag var där!

Nyare Äldre