RYSSLAND pekar ut svenskar som basister

"Vi är emot basism, det är inte de". Kremls skickliga bildmanipulatörer har slagit till igen! Visst ser det verkligt ut!
(Tips till mobilanvändare: tryck på bilden och zooma med dina korvfingrar för att se bättre!)

Ny hatkampanj med motsatt verkan

Sverige och Finland rör sig med raska steg (nåja, raskt för att vara Socialdemokraterna) emot medlemskap i Nato och Kremlan och Puttin formligen skälver av vrede för att de inte får diktera över andra länders politiska inriktning. Följaktligen försöker Kremls propagandamaskin desperat med ena påverkanskampanjen efter den andra för att skrämma det svenska folket och samtidigt påverka det egna folkets syn på Sverige. 

Först var det Astrid Lindgren, Ingmar Bergman och Ingvar Kamprad som blev brunmålade och uthängda som nassar. Och som alla med en halv hjärncell förstår (alltså inte Kreml) så gör spridande av hatiskt propaganda förstås Sverige bara än mer angelägna om att komma in i Nato, helst igår. För såvida inte Lavrov gör en ny groda och anklagar Kim Tok-hun och Xi Jinping för att vara nazister och därmed gör slut på sitt eget lidande, kan vi nog räkna med att det oroliga läget i Europa och runt Östersjön tyvärr kommer att hålla på ett tag. 

I det senaste utspelet ger den ryska lögnfabriken sig nu på tre svenska musikanter; nämligen gitarristerna Dregen, Janne Schaffer och Yngwie Malmsteen - och pekar ut dem som basister.

På de nya affischerna, med titeln "Мы против баsistsќi, они нет" som på svenska betyder Vi är emot basism, det är inte de, kan man alltså återigen se bilder av tre kända svenskar tillsammans med påståenden som Kremlan ljugit ihop att de skulle ha yttrat och som därmed skulle bekräfta deras basistiska läggningar. 

Nedan följer påståendena, översatta till svenska.

Dregen: 

"Aldrig i hela mitt liv har jag sett någon liknande demonstration av dovt skrammel. På min födelsedag fick jag ett fotografi föreställandes Lemmy och hängde det över sängen så att han alltid var framför mina ögon. Så att jag lärde mig att älska honom. Och jag älskade honom. Under många år var jag en trogen anhängare av Motörheads basistledare och jag firar än idag hans födelsedag med en rökig whiskey och ugnsbakad fimp."

Janne Schaffer:

"Jag försöker mig hellre på att spela Geddy Lees baspartier i hela Rush diskografi än att sitta och plinka Kalinka på nån jädra balalajka. Något fjantigare kan jag då inte föreställa mig. Och då har jag ändå varit utklädd till zebra!"

Yngwie Malmsteen:

"Jag är så jeffla bra så jag behöver bara fyra strängar! Så ja, det kanske är få som känner till det, men jag är i själva verket basist, va."

Hotfull retorik

Det är en hotfull retorik Putinregimen kör med, helt klart. Bland andra Rysslands kulturminister Balalajka Kalasjnikov har tidigare uttalat sig kritisk mot basister:

"Vi ser det som ett hot mot rysk kultur att hålla på och fingra på så lågt stämda instrument. Kalinkakakaa behöver betydligt högre stämning. Därför ser vi ingen annan utväg än att befria världen från dessa aggressiva basistiska element." Kalasjnikov tillägger: "använder baskaggar, knarkar och sitter vid bord kortare än 15 meter gör de säkert också. Total utrensning av basister och gitarrister harvandes på nedstämda gitarrer är därför bara rent självförsvar för att bevara moder Ryssland och upprätthålla hederlig, god sovjetstandard på kulturlivet. Sieg hei...ähm... HURRA!!"

_____

För den som inte är insatt i vad detta satiriska inlägg refererar till, se även dessa externa artiklar, som bl.a. belyser Rysslands totalt bisarra och bakvända syn på Sverige: 

Expressen-artikel om den första affischkampanjen

Aftonbladet: Ryssarnas hat mot Astrid Lindgren: ”Grottmänniska”

Aftonbladet: Israels ilska mot Lavrov (påstådde att Hitler var jude)

_____

Till sist: ESC och Europas känga till Ryssland

På tal om kultur i krigstider har vi avslutningsvis en liten glad nyhet också - nämligen att Ukraina vann Eurovisionsschlägern, ESC! Resultatet var förväntat, förvisso, men Svennigt vill som avslutning passa på att gratulera Ukraina till vinsten av Eurovision! Det är förstås en liten tröst i sammanhanget, men kan ändå ses som ett enat Europa som ger Putins Ryssland en känga, vars fascistiska regim inte ens vill erkänna Ukraina som land med sin egen kultur. Slava Ukraini!

Sverige kom för övrigt fyra och Finland fick oförskämt låga poäng! Men det får vi ta en annan gång.

Nyare Äldre