Flixbus - du får vad du betalar för (ledtråd: inte mycket)

På Fläskbus behöver du varken kunna svenska eller engelska. Ögonsyn och att förmåga att läsa karta är fina meriter men inga krav. Det vore ju diskriminering faktiskt.

Knattepatrullen testar bussfirmor!

Hur gick det, åkte de små busfröna ens buss eller köpte de snask för pengarna istället? Läs hur det gick i den spännande recensionen av detta busföretag!

BUSSIGT | Då har man testat på den nya stjärnan Flixbus som kollektivt färdmedel. Skulle åka mellan Jönkan och Borås en kväll i slutet av maj. Fick 45 minuter innan avgång ett SMS där det stod att min buss var 35 minuter försenad. Okej, tänkte jag, lika bra att ändå vara där i utsatt tid ifall den skulle komma tidigare än beräknat. Och tur var väl det, för efter ordinarie avgångstid fortsatte tavlan vid gaten att uppdateras med nästa buss som skulle avgå, som om inget hade hänt. Så hade jag följt SMS:et och satsat på att komma 35 minuter senare, hade jag förmodligen inte lyckats hitta rätt gate och buss.

Hursomhelst, bussen kom till slut, försenad 35-40 min. Sedan tjafsade chauffören med resenärerna i 20-25 min innan vi till slut kom iväg, då alltså totalt en timme efter utsatt tid. Hörde innan bussen anlände av en annan resenär att precis samma tur var en timme försenad sist hon åkte med den, för bara två dagar sedan. Inget vidare gott track record redan där, om man säger så.

Vad tjafset innan avfärd handlade om var i alla fall att en resenär hade bokat fel datum (juni istället för maj) och då bussen redan var försenad så gick det heller inte att boka om (då dess egentliga avgångstid var passerad). Resenären ifråga skulle med flyget hem till Tyskland och behövde verkligen komma med, då det nu också var sista bussen för kvällen. Men chauffören fortsatta tjafsa och menade att om hon fick åka med, då skulle hon ju kunna använda biljetten igen, på det datum hon av misstag bokat. Så för att bena ut hans resonemang; tyskan hade alltså möjlighet att vänta i Tyskland en månad, flyga tillbaka till Sverige, sedan ta sig till Jönköping. För det stora nöjet att gratisåka till Landvetter. Wow.

Andra passagerare som kommit ombord blev alltmer otåliga och sa åt chauffören att bara låta henne åka med, det fanns ju ändå gott om lediga platser. Flera tog även på sig att ringa Flixbus kundtjänst för att lösa detta intrikata, livsavgörande dilemma huruvida man skulle låta en kund åka buss eller stå och rapa upp vilka reglementen som gäller resten av kvällen och natten. Slutligen gick chauffören med på att låta kvinnan ombord. Under hela resan var dock chauffören på och gafflade med ett par unga tjejer längst fram i bussen som hade vänligheten att försöka medla med Flix kundtjänst på telefon. Gång på gång domderade den nitiske chauffören åt dem; "hur går det med ombokningen? Ni lovade ju så fromt och innerligt att ni skulle ordna det här!!", samtidigt som de gjorde sitt bästa för att lösa problemet åt honom och ringde både Flixbus både i Sverige och företagets engelskspråkiga centrala support. "Kan ni lösa det här nu? Kan inte vänta hur länge som helst. Jag kan och får inte ringa, JAG KÖR JU!" gastade chauffören vidare, på gnällig östgötska. Totalt bisarrt beteende med en man i övre medelålder som kräver att ett par flickor som inte ens har något med saken att göra skall reda ut hans soppa. Sen när har det varit kundernas ansvar att medla mellan bussbolagets personal? Lite tacksamhet hade kanske varit på sin plats? Hade han själv fått bestämma hade väl bussen fortfarande stått kvar i Jönköping, så att han hade kunnat fortsätta argumentera med den tyska kvinnan hela natten. Förhoppningsvis hade hon gett sig och gått och lagt sig på en bänk på centralen att tillbringa natten på, eller vad hans tanke nu var.

Som om inte detta var illa nog så var bussens "Wi-Fi utan kostnad" inte alls fritt att tillgängligt, utan lösenordsskyddat. Tog en titt på biljetten för att se om lösenordet möjligen fanns att hitta där, men icke sa Nicke. Eluttag eller mobilladdare lyste även dem helt och hållet med sin frånvaro. På en buss som går en sträcka så lång som mellan Göteborg och Stockholm är detta verkligen under all kritik år 2018. Inte heller AC:n gick att justera vid sin egen sittplats, så det var bara att njuta av den kyliga orkanen och försöka powernappa bäst man kunde.


Som man kan se används här asterisker flitigt av Fuskbus. För att du skall slippa läsa det finstilta så kan innebörden av dessa sammanfattas i att texten som föregår antingen avser något de "funderat" på att skaffa och sedan asflabbat åt, alternativt att alltsammans helt enkelt bara är på skoj.


Slutkläm

Vad är då summan av denna kardemumma? Den är att Fläskbus lockar med låga priser, men erbjuder tyvärr också därefter. Läser man folks inlägg på bussbolagets egen Facebooksida, kan man läsa om bagage som försvinner, chaufförer som inte hittar, kommer timvis försent och som varken förstår svenska eller engelska.


Ett ganska typiskt kundinlägg från Flixbus SE:s Facebooksida


Så vem kan jag rekommendera Flaxbus till, undrar du säker inte, men jag svarar ändå:

  • Eggas du av ovissheten gällande när eller ens om du kommer hem - åk vilse med Flixbus. 

  • Njuter du av spänningen i att bagagehanteringen är som ett stort lotteri - prova lyckan med Flixbus - kanske blir du husse till en mycket finare datorväska än den du hade med dig. 

  • Känner du för att du vill vara lite självmedveten och hipp och välja bort mobilen och annan läskig elektronik som gör att frugan kan tjata på dig att hämta ungarna och annat jobbigt du inte känner för att göra - låt den ladda ur på Flixbus med gott samvete. 

  • Är du en något sånär sund och frisk människa utan överdrivna drag av självmasochism - välj med fördel en annan bussfirma.

/JdS

Nyare Äldre