Danko Jones till Borås


Ja, du läste rätt. Självaste Danko Jones och hans rockorkester med samma namn planerar en hel turné enbart för Skandinavien - redan denna höst. Nog för att den långtungade kanadicken och hans hejdukar är hyfsat stor här uppe i kyliga norden, men att en sådan här omfattande turné ute i stugorna skulle hamna på tapeten var väl ändå redigt otippat!

Och just "ute i stugorna" är heller inte långt ifrån sanningen...

Nio sverigespelningar

Tunggung i Borås.
(Eller är det en makrill karln äter?)
Min första förhoppning var att Götet ånyo skulle besökas, men valet föll denna gång istället på min lilla hemstad Borås den 1:a november, vilket ju passade än bättre. Låter en aning surrealistiskt med tanke på hur få (rikskända) svenska artister ens bryr sig om att spela här. Och visst hade jag till en början svårt att tro det, när jag fick se turnépostern till höger poppa upp i mitt Facebookflöde. Fick dock hela turnén bekräftat på orkesterns officiella webbsida.

Hem till byn

Det verkar i allmänhet vara mindre städer som prioriterats denna gång, där bl.a. Örebro, Trollhättan, Karlstad, Norrköping och Borlänge får sig en dos powerchords och kanske även några saftiga licks - i dubbel bemärkelse.

Jomän! Det här blir allt intressant. Synd bara att det i Borås blev fjortishaket X&Y som fick husera konserten, men större valmöjlighet finns väl å andra sidan inte här hemma i byhålan.

Nämen grattis! Här har ni även en låtjävel från senaste skivan, sönderspelad av undertöcknad själv:

Och här har ni hela turnéplanen för denna nordiska visit, snattad direkt från Dankoponkens egen lilla hemsida:

"Metalbandet" Danko Jones.
Från tidigare artikel i BT.

Tillagt 30 okt, 2013: 

De bokningsbara biljetterna till Boråsspelningen är slutsålda, men tydligen kommer de sista hundra krängas i dörren, när de öppnar klockan 21, så loppet är inte kört för den som är en lapp kort.

"Metalbandet Danko Jones"

Konserten skrevs även om i dagens (30 oktober) BT som kallade Danko Jones musik för "tung metal". Jo jag tackar, jag. Det var en intressant definition av metalgenren, må jag säga... Har alltid tyckt att de med sina enkla treackordslåtar legat punkrocken närmare, snarare än den "tunga metallen". Undrar om fans av Slayer och Machine Head skulle komma på tanken att kalla en sådan här orkester aluminium, eller ens lätt-titan.

Strunt samma, här till höger har vi ett tidigare skriveri från BT, för dagens helsida i tidningen verkar inte ha publicerats på det lilla internätet.

Synes därå, dårå!
/Jonas den Store
Nyare Äldre